mooi-rendement-voor-belgische-pensioenfondsen-over-2014

Belgische pensioenfondsen behalen mediaan rendement van +10.9% over 2014

• 27 januari 2015

Mercer analyseert jaarlijks een negentigtal actieve fondsen, wat overeenstemt met 60% van de actieve pensioenfondsen in België. Gebaseerd op een beperkt staal van een 35-tal onderzochte fondsen leverden de Belgische pensioenfondsen een mooi mediaan rendement van +10.9% over het jaar 2014. Zowel aandelen (+10.9%) als obligaties (+10.4%) hebben een prima prestatie neergezet. Dat blijkt uit de Pension Investment Performance Survey (PIPS) van Mercer. De beste resultaten werden behaald in de Amerikaanse aandelenmarkt en in de vastgoedsector met rendementen respectievelijk gelijk aan +27.2% en +25.0%. Het minst goede resultaat werd gerealiseerd door de beleggingen in Euroaandelen met een rendement van slechts +4.3%.

Op de langere termijn, en dat is uiteindelijk toch de duurtijd die overeenstemt met de doelstelling van pensioenfondsen, ziet de situatie er eveneens goed uit. Over periodes van 5, 10 en 20 jaar behaalden de bedrijfspensioenfondsen een reëel rendement na inflatie van respectievelijk +5.4%, +3.3% en +4.2% per jaar.

De verdeling van de activa over de verschillende investeringscategorieën over 2014 is als volgt:

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Talent, Health, Retirement en Investments. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 20.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 40 landen. De onderneming is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc (NYSE: MMC). Marsh & McLennan Companies heeft wereldwijd 53.000 medewerkers en een omzet van ruim $ 11 miljard, tevens is zij het moederbedrijf van Marsh, een wereldleider in assurantiën en risicobeheer; Guy Carpenter, een wereldwijde leider in het leveren van risicomanagement en herverzekeringstussenpersoon diensten, en Oliver Wyman, een wereldwijde leider in management consulting.