Mercer | Brussel weer wat duurder voor expats

Brussel weer wat duurder voor expats

• 22 juni 2016

Brussel is gestegen op de lijst van duurste wereldsteden, namelijk van de 102de naar de 86ste plaats. Europees gezien bezet de Belgische hoofdstad een gedeelde 15de plaats, samen met Luxemburg. Het Angolese Luanda staat voor het eerst in jaren niet op 1: het heeft zijn plaats afgestaan aan Hong Kong. Dat blijkt uit het 22e Cost of Living onderzoek van HR-dienstverlener Mercer.

De jaarlijkse Cost of Living survey vergelijkt de lokale prijzen van meer dan 200 goederen en diensten, zoals woonkosten, vervoer, voeding, kleding, huishoudelijke goederen en entertainment. Daarbij wordt gekeken naar alledaagse zaken zoals de prijs van een liter halfvolle melk of een bioscoopkaartje, maar ook naar huurprijzen en de prijs van veiligheid. Multinationals en overheden gebruiken de informatie uit het onderzoek om het beloningsbeleid en de arbeidsvoorwaarden voor expats te bepalen.

Zwitserland veruit koploper in Europa

Binnen Europa moeten werkgevers vooral in de buidel tasten als ze mensen willen plaatsen in Zwitserland. “De 3 duurste steden van Europa zijn Zürich, Genève en Bern”, zegt Ellen van Arenthals, Mobility Consultant Benelux bij Mercer. “Zürich en Genève zitten zelfs in de top 10 van de wereld. Toch zijn de Zwitserse steden wel iets gezakt ten opzichte van de vorige studie. Het onderzoek wordt namelijk in dollars gemeten, en de Zwitserse frank is wat intussen wat verzwakt. Andere Europese steden bleven relatief stabiel. Ook dat valt te verklaren door de valutaverhouding: de euro en de dollar zijn ten opzichte van elkaar weinig veranderd.”
Dat Brussel 16 plaatsen stijgt op wereldranglijst valt in het niet bij de daling van 46 plaatsen in 2015. Al bij al blijft Brussel als wereldstad binnen Europa maar ook wereldwijd relatief betaalbaar.

Amerikaanse steden stijgen

Amerikaanse steden kennen dit jaar een lichte stijging. Dat komt niet alleen door de sterke dollar, maar ook door de daling van andere steden in andere regio’s. New York stijgt  5 plaatsen naar nummer 11 en is daarmee koploper in de Verenigde Staten. San Francisco gaat 11 plaatsen vooruit (naar 26) en Los Angeles 9 plaatsen (naar 27).

Hong Kong duurste in Azië en de wereld

Hong Kong verdringt Luanda van de eerste plaats. Dit jaar is het overigens de eerste keer dat Hong Kong de wereldranglijst aanvoert. Singapore staat net als vorig jaar op 4. Sjanghai (7) en Beijing (10) volgen.

Ook Afrikaanse steden scoren hoog in de wereldwijde top 10. Luanda (Angola, 2) is daarbij de duurste, gevolgd door Kinsjasa (6) en N’Djhamena (9, Tsjaad). In het Midden Oosten zijn de duurste steden Tel Aviv (19), Dubai (21) en Abu Dhabi (25). In Latijns Amerika is Buenos Aires (41) de duurste stad, ook al daalde de stad met 22 plaatsen ten opzichte van 2015. San Juan (67, Puerto Rico) staat op de tweede plaats.

Expats belangrijker, verloning minder riant

Voor werkgevers worden expats steeds belangrijker. Dat komt doordat het voor grote bedrijven lastiger wordt om lokaal het personeel te vinden dat ze nodig hebben om internationaal te kunnen concurreren. “Nieuwe technologie kan daar niet tegenop. Dus zien we dat expats een belangrijker onderdeel worden van de bedrijfsstrategie van multinationals. Tegelijk wordt er wel fanatieker gekeken naar het kostenaspect van het expat-bestaan. In het salarispakket van veel expats is duidelijk te zien dat de economische groei veelal achterblijft en dat markten volatiel zijn. Bedrijven doen hun uiterste best om de data uit verschillende landen naast elkaar te leggen om ervoor te zorgen dat ze expats niet te weinig, maar zeker ook niet te veel betalen”, aldus nog van Arenthals.

Over het Cost of Living onderzoek

Het Cost of Living onderzoek is gehouden in maart 2016. Overheden en bedrijven gebruiken de data van dit onderzoek voor hun personeelsbeleid. De keuze van de steden komt voort uit de beschikbare data. Bij de berekening van de prijzen is rekening gehouden met de dan geldende valutakoersen. Daarnaast beschikt Mercer over een internationale database met prijzen van meer dan 200 goederen, diensten en producten.

Meer informatie over het Cost of Living onderzoek is beschikbaar via www.mercer.com/col.

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Talent, Health, Retirement en Investments. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 20.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 40 landen. De onderneming is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc (NYSE: MMC). Marsh & McLennan Companies heeft wereldwijd 53.000 medewerkers en een omzet van ruim $ 11 miljard, tevens is zij het moederbedrijf van Marsh, een wereldleider in assurantiën en risicobeheer; Guy Carpenter, een wereldwijde leider in het leveren van risicomanagement en herverzekeringstussenpersoon diensten, en Oliver Wyman, een wereldwijde leider in management consulting.