Brussel stijgt op lijst duurste steden

Brussel stijgt op lijst duurste steden

• 10 juli 2014

De Afrikaanse steden Luanda (Angola) en N’Djamena (Tsjaad) zijn de duurste steden ter wereld voor expats. Hong Kong vervolledigt de top 3. Dat blijkt uit de Cost of Living Survey 2014, een jaarlijks onderzoek van Mercer naar de levensduurte in 211 steden wereldwijd. Brussel, vorig jaar nog op de 69ste plaats, stijgt dit jaar naar plek 56.

Afrika boven…

Top 10 duurste steden

2014 2013 Stad Land
1 1 Luanda Angola
2 4 N’Djamena Tchad
3 6 Hong Kong Hong Kong
4 5 Singapour Singapore
5 8 Zurich Zwitserland
6 7 Genève Zwitserland
7 3 Tokio Japan
8 9 Bern Zwitserland
9 2 Moskou Rusland
10 14 Sjanghai China

Luanda voerde vorig jaar ook al de lijst aan. N’Djamena is een nieuwkomer in de top 3. “Op het eerste zicht kan het misschien vreemd lijken dat twee Afrikaanse steden de ranglijst aanvoeren, zeker omdat die doorgaans niet meteen als rijke steden worden beschouwd”, zegt Ellen van Arenthals, Mobilty Consultant bij Mercer. “Maar voor expats is het leven er erg duur. Ingevoerde producten kosten verschrikkelijk veel en ook wonen is een kostelijke aangelegenheid omdat expats in de Afrikaanse steden in beveiligde gebieden leven.”

Valuta-effect jaagt levensduurte West-Europese steden omhoog

Behalve Brussel stijgen vrijwel alle West-Europese steden in de ranking. Dat komt voornamelijk door de valutakoers. Van Arenthals: “Doordat de euro relatief hoog geprijsd is ten opzichte van de dollar wordt het leven in West-Europese steden steeds duurder voor expats. In sommige van die steden is de vraag naar huisvesting ook sterk toegenomen waardoor ook die kosten zijn gestegen.”

Zwitserland voert de Europese ranglijst aan en staat met maar liefst 3 steden in de top 10: Zurich (5), Geneve (6) en Bern (8). London stijgt van de 25ste naar de 12de plaats, terwijl Parijs 10 plaatsen hoger noteert op plek 27. In Rusland pakt het valuta-effect helemaal anders uit. Moskou, dat vorig jaar nog op de 2de plaats prijkte, is nu zeven plaatsen gedaald door de val van de roebel.

Kop koffie goedkoopst in Johannesburg

Top 10 goedkoopste steden

2014 2013 Stad Land
202 210 Tunis Tunesië
203 187 Johannesburg Zuid-Afrika
204 211 La Paz Bolivië
205 197 Le Cap Zuid-Afrika
205 207 Calcutta India
207 212 Managua Nicaragua
208 210 Islamabad Pakistan
209 213 Bisjkek Kirgizië
210 207 Windhoek Namibië
211 214 Karachi Pakistan

De gegevens van de Cost Of Living Survey worden gebruikt om multinationals en overheden te helpen bij het bepalen van de hoogte van de kostenvergoedingen voor in het buitenland tewerkgestelde werknemers. Voor dit onderzoek put Mercer uit een database waarin lokale prijzen van 200 producten en diensten zijn opgeslagen, ondermeer op het vlak van transport, huisvesting, voedsel, kleding huishoudelijke artikelen en entertainment. In het onderzoek zijn de kosten daarvan voor een aantal steden verder uitgesplitst (zie tabel hieronder). Het huren van een tweekamerappartement is het duurst in Hong Kong (€5.100 per maand). Voor Brussel bedraagt die huurprijs €1.900. “Vorig jaar betaalde je in Brussel nog €1.700 per maand voor de huur van een ongemeubileerd tweekamerappartement. Ook in andere Europese steden is de huurkost aanzienlijk toegenomen. Een kopje koffie is dan weer met zijn €1,33 het goedkoopst in Johannesburg”, aldus van Arenthals.

Am'dam Brussel Buenos
Aires
Hong
Kong
Jo'burg Londen Luanda Moskou New York Sydney
Huur ongemeubeld
tweekamer appartement
2150.00 1900.00 1685.66 5100.98 1000.09 3638.07 4837.11 3444.61 3884.34 2099.14
Een bioscoopkaartje 10.00 9.80 6.52 8.50 3.87 15.77 9.39 7.70 10.63 12.47
Een internationale krant 3.00 3.00 N.A. 2.83 2.13 2.18 N.A. 6.24 1.83 3.94
Een kop koffie 3.10 3.70 2.24 4.86 1.33 3.27 2.25 4.99 2.20 3.94
Een fastfood hamburger-maaltijd 5.95 6.70 4.10 2.59 2.73 5.32 13.89 4.27 5.81 5.87
Een liter benzine 1.79 1.67 1.02 1.59 0.93 1.69 0.45 0.69 0.77 1.08
Een brik melk 1.18 0.98 1.14 2.25 0.89 1.21 2.67 4.99 0.87 1.74
Een liter frisdrank 1.43 1.52 0.95 0.76 0.83 1.21 1.43 1.13 0.92 1.39

De gegevens voor Mercer's 'cost of living' vergelijkingen zijn gebaseerd op een onderzoek dat in Maart 2014 werd gevoerd en rekening houdend met de wisselkoersen van dat moment.

De volledige ranglijst kunt u hier raadplegen

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Talent, Health, Retirement en Investments. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 20.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 40 landen. De onderneming is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc (NYSE: MMC). Marsh & McLennan Companies heeft wereldwijd 53.000 medewerkers en een omzet van ruim $ 11 miljard, tevens is zij het moederbedrijf van Marsh, een wereldleider in assurantiën en risicobeheer; Guy Carpenter, een wereldwijde leider in het leveren van risicomanagement en herverzekeringstussenpersoon diensten, en Oliver Wyman, een wereldwijde leider in management consulting.