Mercer | Pension Investment Performance Survey resultanten

Bevredigend rendement voor Belgische pensioenfondsen over het jaar 2015

• 26 januari 2016

Mercer analyseert jaarlijks een tachtigtal actieve fondsen, wat overeenstemt met 50% van de actieve pensioenfondsen in België. Gebaseerd op een beperkt staal van een 40-tal onderzochte fondsen leverden de Belgische pensioenfondsen een behoorlijk mediaan rendement van +4.9% over het jaar 2015. Over het afgelopen jaar hebben aandelen duidelijk beter gepresteerd dan obligaties: +8.8% voor aandelen vergeleken met een povere +0.5% voor obligaties. Dat blijkt uit de Pension Investment Performance Survey (PIPS) van Mercer.

De beste resultaten werden behaald in de Japanse aandelenmarkt en in de vastgoedsector met rendementen van respectievelijk +21.3% en +18.4%. De euro en Amerikaanse aandelenmarkten lieten eveneens mooie rendementen optekenen van respectievelijk +11.8% en +11.2%. De prima Japanse en Amerikaanse resultaten zijn deels te verklaren door de zwakke euro: de Amerikaanse dollar steeg met 11.8% en de Japanse yen met 11.1%. Het minst goede resultaat werd gerealiseerd door de beleggingen in de opkomende aandelenmarkten (-6.0%) en in bedrijfsobligaties (-0.5%).

Op de langere termijn, en dat is uiteindelijk toch de duurtijd die overeenstemt met de doelstelling van pensioenfondsen, ziet de situatie er eveneens goed uit. Over periodes van 5, 10 en 20 jaar behaalden de bedrijfspensioenfondsen een reëel rendement na inflatie van respectievelijk +5.5%, +2.2% en +4.3% per jaar.

De verdeling van de activa over de verschillende investeringscategorieën over 2015 is als volgt:

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Talent, Health, Retirement en Investments. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 20.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 40 landen. Mercer is een dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc (NYSE: MMC), een wereldwijde, leidende professionele dienstverlener die klanten advies en oplossingen biedt op het gebied van risico, strategie en menselijk kapitaal. Met 57.000 medewerkers wereldwijd en een jaaromzet van meer dan $13 miljard is Marsh & McLennan Companies tevens het moederbedrijf van Marsh, een wereldleider in assurantiën en risicobeheer; Guy Carpenter, een toonaangevende speler in dienstverlening voor risicomanagement en herverzekering, en Oliver Wyman, een leider in management consulting. Volg Mercer op Twitter @mercerbelgium.